Kamperen in de bergen
Nederlanders ontvluchten graag het platte land op vakantie en trekken massaal naar de bergen; |
||
In de winter is het natuurlijk voor de wintersport maar 's zomers is het vooral om te lopen in de bergen; |
||
De wandelpaden lijken in geen enkel opzicht op de strakke, geasfalteerde paadjes van hier wat het ook nog een een aparte charme geeft. |
Je kunt van Nederland zeggen wat je wilt, maar dat het een nogal plat en vlak land is, is iets waar we het meestal wel over eens zijn. Wat op zich nog best vreemd is, want tegenwoordig zijn we het in Nederland eigenlijk nergens over eens.
Ok, in Limburg hebben we een paar heuvels die soms zelfs "berg" genoemd worden, bijvoorbeeld de Vaalserberg. Maar in het buitenland lacht men daarom. Een verhoging in het landschap, dat is alles. Wat niet weg neemt dat Limburg wel een van de mooiste streken van Nederland is. Naast Limburg hebben we nog wat lokale heuvels. En verder is het plat, plat en nog eens plat.
Veel mensen hebben voor hun gevoel pas vakantie als zij in een totaal andere omgeving komen. Hoe meer er anders is, hoe beter. De taal, de mensen, vroeger voordat de Euro kwam, was dat in veel landen het andere geld, en natuurlijk het landschap.
We willen eens iets heel anders dan een vlak landschap om ons heen, waarbij de vlakte alleen wordt verstoord door kerktorens en windturbines. En wat doe je dan? Dan trek je massaal richting de bergen. Het is niet voor niets dat grote streken van Duitsland, het zuidoosten van Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk zulke geliefde vakantielanden zijn.
De bergen trekken Nederlanders zowel in de winter als in de zomer aan als een magneet. In de winter voor de sneeuw en in de zomer vooral om er te gaan wandelen. Fietsen doe je in die landen hooguit in de dalen. Maar wandelpaden zijn er te kust en te keur te vinden. De echte wandelaar kan er zijn hart ophalen. Wel lees je elk jaar van ongelukken.
Wel staan Nederlanders in de bergen bekend als slopers van hun auto's. Aan het einde van een willekeurige bergpas vinden we altijd een rij garagebedrijven die een leuke bijverdienste halen uit Nederlanders met een caravan achter hun auto.
Zeker met filerijden op bergpassen is de slijtage van de koppeling extreem. Deze wordt gloeiend heet en krijgt niet de kans om te koelen. Het gevaar van een verbrande koppelingsplaat is dan ook heel groot. Ook de remmen krijgen het zwaar, zeker bij de chauffeurs die bij een afdaling de rem constant ingetrapt houden. Rijden in de bergen is heel anders dan in ons vlakke land en het verdient zeker aanbeveling om je er goed in te verdiepen. Zeker met een grote caravan achter de auto.
Maar als we daar voldoende rekening mee houden, dan staat er weinig in de weg om als Nederlander van een totaal andere omgeving te genieten.